Töötajate värbamine ja valik
Heade spetsialistide ja juhtide palkamine ettevõttesse pole kerge ülesanne. Sobiva tausta ja vajalike isikuomadustega töötaja leidmine nõuab aega ja oskuseid. Meie juhtiv värbamiskonsultant Marko Udusaar jagab oma mõtteid, mida kujutab endast värbamisteenus ning kellel seda vaja läheb?
Kellele on töötajate värbamisteenuse kasutamine kasulik?
Soovitan värbamisteenuse peale mõelda neil ettevõtetel, kelle ridades puudub personalitöötaja. Sellisel juhul jääb töötajate leidmise vastutusrikas ülesanne sageli ettevõtte tegevjuhi või üksuse juhi kanda.
Juhtidel on aga tihti käed-jalad tööd täis. Personaliotsinguettevõtte teenuseid kasutades saavad valdkonnajuhid oma aega säästa ja keskenduda ettevõtte põhitegevusele. Samuti ei pruugi igapäevaselt värbamisega mitte tegelevatel inimestel olla alati motivatsiooni ega ka oskuseid värbamisprotsessi parimal moel läbi viia.
Värbamisteenus toetab ka ettevõtteid, kus juba töötavad personalijuhid või -spetsialistid, kuid ressursse napib. Kui värbamisvajadus on väga suur ja ettevõtte enda tiimil pole piisavalt ressursse, et täita korraga mitmeid või keerulisi ametikohti või viia läbi sihtotsingut, on personaliotsinguettevõtte abiks.
Keerulises tööturuolukorras, kus head spetsialistid on üldjuhul tööga hõivatud ja tihti omal initsiatiivil uut tööd ei otsi, tuleb lisaks avaliku konkursi läbiviimisele ka ise aktiivselt sobivaid kandidaate otsida. Kust sellisel juhul alustada? Kuidas seda teha?
Töötajate värbamine M-Partneri personaliotsinguettevõttes
Tihti arvatakse ekslikult, et personali otsimine kujutab endast tööportaali kuulutuse lisamist ning ootamist. Tegelikult on töötajate valikuprotsess hoopis keerukam.
M-Partner teostab lisaks avalikule konkursile otsinguid ka kandidaatide andmebaasides, nii tööportaalides kui ka meie enda mahukas ja pidevalt täienevas andmebaasis.
Samuti rakendame aega ja teadmisi nõudvat sihtotsingut. Sihtotsing tähendab seda, kui vajaminevat inimest otsitakse ta eriala järgi, erialaga lähedastest valdkondadest, erialaliitudest, Kutseregistrist, sobivate erialade vilistlaste nimekirjadest, sotsiaalmeediast või isegi konkureerivatest organisatsioonidest. Ei ole harv juhus, kui meil tuleb sihtotsingu käigus läbi töötada kandidaatide nimekiri, mis võib ulatuda sadadeni.
On ka konkursse, kus soovitud taustaga võimalikke kandidaate on terves Eestis võib olla ainult paarkümmend. Siis tuleb nad kõik üles leida ning nendega kontakti võtta.
Meie tööprotsesside hulka kuulub ka kandidaatide intervjueerimine, hindamine ja vestlused nende soovitajatega ning ka taustakontroll.
Lõpuks koostame Su ettevõttele põhjalikud raportid lõppvooru kandideerijate kohta, nii et saad rahulikult süveneda vaid nende kandidaatide materjalidesse, kes on töökohale kõige sobivamad.
Mõned nipid edukaks koostööks personaliotsingufirmaga:
Oletame, et oleme Sind veennud personaliotsinguettevõtte teenuseid proovima. Kuidas kindlustada see, et koostöö sujuks tõrgeteta?
1. Ole teadlik, millist töötajat vajad
Värbamispartneriga kohtudes on hea enne läbi mõelda, millist inimest Sul vaja on. Kõige olulisemaks infoks nii värbajatele kui kandideerijale on uue töötaja tulevased tööülesanded, tema haridus ja tööalane taust, spetsiifilised oskused ning kandidaadi isikuomadused. Kindlasti tasub ka analüüsida, milline on tööandjapoolne väärtuspakkumine uuele talendile. Kui oskate neile küsimustele kiirelt vastata, on kogu värbamisprotsess palju kiirem ja efektiivsem.
2. Ära jäta värbamist viimasele minutile
Mida rohkem Sul on aega planeerida, seda paremat valikut kandidaatidest saame Sulle pakkuda. Tihti arvatakse, et personaliotsinguettevõttel on kandidaadid kohe varnast võtta. Päris nii see ei ole. Selleks, et pakkuda parimat teenust, vajame meie otsinguks head sisendit Sinult, aega ootustele vastavate inimeste leidmiseks ning nemad omakorda vajavad aega süvenemiseks ja valikute tegemiseks.
Kui vähegi võimalik, kontakteeru personaliotsinguettevõttega juba siis, kui tööleasumise kuupäevani on veel mitu kuud aega. Nii jõuad Sa ka kandidaatideni, kellel võib olla tuleb varasem töösuhe enne tööle asumist lõpetada, või kes ehk vajavad pisut mõtlemisaega. Need kandidaadid on aga enamasti tööturul nõutud ja seda heal põhjusel.
Jättes asja viimasele minutile, on keerulisem leida spetsialiste, kes töötavad teistes ettevõtetes, kuna otsustamisaeg on väga lühike. Nii on valik väiksem ning mõnikord tuleb siis leppida parima kandidaadi asemel keskpärasega.
Alati pole aga võimalik kõike ette näha ning loomulikult on M-Partner valmis aitama lahendust leida ka siis, kui töökoht vabaneb ootamatult.
3. Hinda värbamisel koostööd
Paljud edukad ettevõtmised sünnivad läbi koostöö. Ka värbamisettevõtte jaoks on sisukas koostöö kliendiga võtmesõnaks. Kui jätate personaliotsinguettevõtte omapäi, tuleb värbamisspetsialist tagasi küll tingimustele vastavate ja heade kandidaatidega, kuid võib-olla mitte päris täpselt nendega, keda soovite. Seega ole avatud ning võta kuulda professionaalide nõu.
Kasuta ära võimalust arutada asja värbajatega, kes oskavad hinnata olukorda tööturul ja teavad kuhu Sinu ettevõte seal positsioneerub. Vahel seisamegi probleemi ees, et ettevõte pole tööturul ihaldatud töökoht. Kriitika on valus, kuid tea, et murekohtade märkamine on esimene samm lahenduse leidmise suunas.
Meie värbajad ja konsultandid saavad anda Sulle väärt nõu, kuidas muuta Su ettevõte tööotsijatele ihaldusväärsemaks. Võib ka juhtuda, et võtad personaliettevõttega ühendust konkreetse töötaja leidmiseks, konsultantide nõu kuulda võttes aga on võimalik, et tulevikus koputavad tugevad kandidaadid juba ise Su uksele.